طرح اولیه درختواره قرآنی ، القرآن کشجره ثابته

 The Holy Quran as the fixed root of the believer's spiritual growth tree, itself is tree.

ریشه - سوره حمد 1

---------------------------------------------------------------------------------------

طبیعی است که بر مبنای مطالب لینککلمه طیبه در قرآن  " بدنبال چیدمان سور برای تشکیل درختواره بوده باشیم...

پس از سوره حمد بعنوان ریشه ، دو شاخه اصلی یعنی سوره بقره و آل عمران هر دو با "الم" گویی حرف "لا" را صورت می بخشند...

چیدمان بر اساس مطالب و جدول موجود در لینک های " ارتباط سور متقابل از ابتدا و انتهای قرآن "  و " ترتیب سور قرآن برای درختواره "  میباشد...

شماره سور شاخه اول و برگواره یا شاخک های نظیر آنها از ستون دوم و پنجم آن جدول هستند...

شماره سور شاخه دوم و برگواره یا شاخک های نظیر آنها در ستون سوم و پنجم آن جدول قرار دارند..

اشاره به طبیعت و درس آموزی اولیه از آن در شاخه اول (شاخه مبتنی بر سوره بقره) بیشتر از شاخه دوم (شاخه مبتنی بر سوره آل عمران) است...

ظاهرا در شاخه آل عمران در حجم بیشتری بر روابط بین خداوند و انسان ها و کتب هدایت انسان ها و رفع اختلاف بین آنها ، اشاره میشود...

بر روی هر شاخه چیدمان سور ارتباطات نهفته بسیاری را بین آن سور آشکار میکند، بطوری که در پی هم دیدن تمام سور در یک خط (تصویر یک بعدی درختواره) ، این ارتباطات مضاعف را بسختی نشان می دهد (و این طبیعی است) و نیازمند

خوانش بسیار میباشد...

---------------------------------------------------------------------------------------

شاخه اول در امتداد مفاهیم سوره بقره الم 2

این شاخه شامل بيانات و شواهد و دلایل هدایت براي تمام انسان ها- رویش درختواره برای هدایت انسان ها.کلیات سمت استقرار یافتن.

درباره نيمه اول سوره حمد -سه آيه اول سوره حمد بعد از بسم الله - از کتاب طبيعت شروع کردن - بحث با غير مسلمين و کافرين-

بيان کليات - سوره بقره بیشترین مورد کلمه "ابراهیم" را دارد. موضوعات در این شاخه از زمان های دورتر و با دید وسیع تری مطرح میشوند.محاجه ابراهیم و بهت کافرین در این سوره و شاخه است.مبارزات مومنین با کافرین در راه استقرار دین و رسالات الهی.

سرمنشاء اختلافات را بررسی میکند.میخواهد مسلمانان مانند امم قبلی بعد از پیامبرانشان اختلاف پیدا نکنند.آزمون تغییر قبله برای همین منظور رخ میدهد.

به بیان این شاخه از سور خداوند خود اقدام به نابودی امم و گروه های انسانی منحرف نموده است. البته پس از مهلت داده شده.تا استقرار اسلام و آشکار شدن آن بر دیگر ادیان. ارسال و بیان معجزه بودن قرآن و دستور صبر و مقاومت به پیامبر و مومنین صدر اسلام در قیام بالقسط.  دستور به مومنین به داشتن رفتارهای شایسته نسبت به پیامبر.نهی آنها از مال اندوزی و امر آنها به رسیدگی به فقیران بدون انتظار تشکر.

ایشان (مومنین صدر اسلام) الگویی برای نسل های بعدی هستند و باید مراقب این مسئولیت خود باشند. خود و نسل بعد را به ایمان و حق و عمل صالح وصیت کنند.

با کنکاش بیشتر (رجوع شود به لینک "  ترتیب سور قرآن برای درختواره " ) معلوم شد که عدد این شاخه از سور عدد 70 میباشد(با احتساب سوره بقره)... هنوز میتوان گفت این شاخه معرفی  دستورات الهی بعنوان کتاب راهنما و معجزه باقیه است...

مجموعه رفتارها با افراد خارج از دين که مخالف نيستند و همانند رفتارهاي بين خود مومنين می باشند تا نشانه برای وجود الهی و وسیله ایمان آنها  باشند – شاخه ق –  قوامین بالقسط شهدا لله - قسط و دین الله-شاخه ایمان و یقین- سعی بر رساندن خود به ایمان و رساندن دیگران به ایمان با محک انفاق و بخشش و قیام بالقسط...

اشاره به خط کلی پیامبران و ارسال رسل (کلمات "لا نفرق" و"انزل" با "الی" همراه هستند)....از قطع آنچه بطور پیش فرض وصل هستند باید پرهیز کرد....چه قطع ارتباط بین پدیده های طبیعی و چه قطع رابطه با مومنین برای تامین منافع بیشتر شخصی....و از قیامت بابت این قطع باید هراسید...این خلاصه مفاهیم سور موجود در این شاخه است...سوره ق در این شاخه میباشد.... 

---------------------------------------------------------------------------------------

شاخه دوم  در امتداد مفاهیم سوره آل عمران الم 3

 این شاخه موضوعات و شواهد و دلایل براي گروه های موجودات شامل گروه های انسان ها- کلیات سمت حفظ وتبلیغ و حراست از دین و رسالات الهی .

 اشاره به دو گروه بودن آیات قرآن (محکمات و متشابهات) در ابتدای این شاخه است.ضمن تکرار دستور به کلی دیدن آیات.

 درباره نيمه دوم  يعني سه آيه آخر سوره حمد  - اختلاف بين مومنين بطور کلي و مسلمين درباره کتاب  - بحث با اهل کتاب- بحث با افراد کافر منافق و مشرک و مرتد-برخورد از مراتب ملایمت تا مرتبه قتال (بسته به عملکرد آنها) با کافرین و کسانی که مانع برقرارماندن دین الله میشوند.مجموعه رفتارها و تبلیغ و مجادله با افراد خارج يا داخل دين که مشرک يا کافر شده اند-قوامین لله شهدا بالقسط-

 بيان و آشکار سازي جزئيات درون کليات - بيان جزئيات موجود - دستور به هماهنگی بين جزئيات تقدیر شده–

زمانی گروه ها بصورت الگوی خلقت ایجاد میشوند که در این صورت باید همه آنها را با هم دید و زمانی گروه ها خود بخود و به علت  انحراف مخلوقین ایجاد شده اند که باید با آنها برخورد کرد.

 به بیان این شاخه از سور مومنین خودشان با تعاون بین خود باید طبق دستور خداوند ضمن راهنمایی ها و عبرت هایی از گذشته که برای آنها بیان میشود اقدام به برقراری قسط نمایند در صورت مخالفت و ممانعت امم و گروه های انسانی متجاوز و منحرف آنها را نابود کنند. البته پس از مهلت لازم. وظایف مومنین بعد از رحلت رسول الله.  مشخصات مومنین بطور کلی بیان میشود(بدون اینکه –مانند نمونه های شاخه قبلی- گفته شود اگر شایستگی نشان ندهند افراد دیگری جایگزین میشوند تا دین الهی حتما مستقر شود).اینکه قرآن تذکره ای است برای ایشان...کتاب و مرجعی برای رفع اختلافات...

 عدد 44 تعداد این شاخه از سور (با احتساب سوره آل عمران و احتساب سوره حمد) هنوز تداعی کننده اختلافات در ایمان و عمل و دریافت حکمت است و...

 بعد از این اصلاحات باز هم میتوان گفت این شاخه دستور به برقراری قسط و مساوات اسلامی (بعنوان اهداف همیشگی) است. بدنبال مومنین صدر اسلام پایداری و وصیت به این اعمال تا در آینده پر تلاطم برای آنها سخت نشود.

 شاخه ص – قوامین لله شهدا بالقسط - شاخه عمل صالح – از تفصیل و ابلاغ امر الهی از جانب روح القدس تا عمل و اطاعت انسانها - سعی بر مبلغ دین باقی ماندن با سعی بر تداوم انجام عمل صالح خود و جلوگیری از عمل غیر صالح دیگران...

 اشاره به وقایع خاص از زندگی بعضی پیامبران (کلمات "لا نفرق" و"انزل" با "علی" همراه هستند)...باید به وصل آنچه که توسط کافرین قطع شده است یا به دستور وصل توسط قرآن اعلام میگردد اقدام نمود.... ضمن اخلاص به وعده بهشت وصل با مومنین و تقرب الهی ایمان داشتن و از مخاصمه با کافرین نترسیدن....این خلاصه مفاهیم سور موجود در این شاخه است...سوره ص در این شاخه میباشد....

---------------------------------------------------------------------------------------

آیه پایانی سوره بقره را با آیه اول سوره نساء مقایسه کنیم براحتی هماهنگی آنها را می بینیم چندانکه آیه پایانی سوره بقره با آیه اول سوره آل عمران آن هماهنگی را ندارد:

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (286)  بقره

الم (1)  اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ (2)  نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ (3) آل عمران

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبً (1) نساء

اشاره به تلاش مردان و زنان در تقوی و رعایت وحدت بین مومنین در پایان سوره بقره و ابتدای سوره نساء بسیار واضح است.

---------------------------------------------------------------------------------------

مورد تعجب برانگیز دیگر هماهنگی آیه پایانی سوره آل عمران با آیه اول سوره مائده است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (200) آل عمران

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ (1) سوره مائده

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى

الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (2) مائده

ارتباط و تعاون مومنین در انتهی سوره آل عمران با همین دستور در دو آیه اول سوره مائده واقعا تعجب برانگیز است. هر دو سوره در زمینه های وحدت مومنین در مقابل غیر خودشان بیانات بسیاری دارند. پیروان آخرین دین باید وحدت خود را حفظ کنند و تسلیم

 وساوس پیروان ادیان دیگر نشوند تبلیغ بلیغ باید داشته باشند تا تمام پیروان ادیان قبلی ارسال دین جدید را بفهمند و از آن آگاه باشند و با آنها اتمام حجت شود. همه باید تسلیم امر الهی باشند. امر الهی همان رسالات الله نازل بر آخرین پیامبر است که میخواهد

 اختلافات و انحرافات از رسالات قبلی را از بین ببرد.

---------------------------------------------------------------------------------------

آیه پایانی سوره النساء را ببینیم:

 يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (176)

 النساء

 این آیه با اولین آیه سوره مائده هاهنگی دارد یا با اولین آیه سوره انعام:

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ (1) سوره مائده

 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ (1) انعام

 واضح است که با آیه اول سوره انعام هاهنگ است.اشاره به دوگانگی و اشاره به گمراه شدن در آنها مشترک است. علاوه در متن دو سوره نساء و انعام اشارات مشترک وجود دارد.از جمله کلمه "انثیین" است.(دو ماده). این کلمه فقط در این دو سوره آمده است

در سوره نساء دو بار و در سوره انعام چهار بار.

---------------------------------------------------------------------------------------

دو آیه پایانی سوره مائده را ببینیم:

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (119) مائده

لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (120) مائده

این آیه با آیه اول سوره انعام هناهنگ است یا با آیه اول سوره اعراف؟

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ (1) انعام

المص (1) كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (2) اعراف

در آیه اول سوره اعراف اشاره به نذیر بودن قرآن میشود.نذیر بودن برای ترساندن از قیامت است همان چیزی که در انتهای سوره مائده میباشد.لذا هاهنگی سوره مائده با سوره اعراف واضح می نماید.اشارات درون این دو سوره نیز موید این نظر است. سوره

اعراف اقوام بسیاری را نام می برد و مواضع و نتیجه عملکرد انسان ها را در آخرت نشان میدهد.

---------------------------------------------------------------------------------------

1402/09/25

سوره عبس (متقابل با سوره فاطر) را باید در شاخه اول آورد...چرا که در کنار سوره تکویر (متقابل با سوره سباء) اشاره به روح الامین (همان "رسول کریم") و کسانی که در امر جمع آوری قرآن مطیع ایشان هستند (کرام برره در سوره عبس) اشاره مکمل یکدیگر و حیرت آور است...

در دو سوره عبس و تکویر در شاخه اول یعنی در امتداد سوره بقره و سوره نحل اشاره به صحف مطهره و کرام برره و "رسول کریم" میشود... گویی در این دو سوره به دستگاه عظیم امین نشر قرآن اشاره میشود. روح الامین و کسانی که مطیع ایشان هستند...

مامورین امین در ارسال پیام های تفصیلی صادره از جانب نیروی مقرب الهی – روح القدس-  هستند... رسول امین جبریل است که پیام ها را بر قلب رسول الله القاء میکند....مورد استثنایی (سوره نجم بر شاخه دوم و در امتداد سوره اسراء) زمانی است که روح القدس خود مستقیما بر محمد وحی میکند...

این دو سوره جزئیات وقوع قیامه و نزول و حفظ قرآن (بعنوان هشدار دهنده معجزه گونه) را نیز به افراد امت پیامبر آخرین بیان میکند...

برای باور به رخدادی عظیم کتابی عظیم و ماندگار ارسال گردیده است...همانقدر که آن رخداد حق است این کتاب نیز حق است...

---------------------------------------------------------------------------------------

1402/09/26

در سوره مومنون نیز موردی از کلمه "ابراهیم" یافت نمیشود و این یکی از دلایل جدایی سوره مومنون از دو سوره حج و نور است...این دو سوره اشاره به آیین و آداب و ایمان مسلمانان دارد ولی سوره مومنون به شرح برخورد مومنون و کافرون در بعضی امم  دیگر است...

---------------------------------------------------------------------------------------

موضوع مهم نحوه ارتباط ادیان الهی با در پی هم قرار گرفتن سوره آل عمران و سوره مائده در شاخه دوم از درختواره روشن میشود.

همچنانکه در سوره آل عمران اشاره دارد پیش آمدن "ماتشابه منه" از قرآن که آیات محکمات و متشابهات دارد بعلت وجود زیغ در قلوب و رعایت نکردن کلیت قرآن است اختلاف در بین ادیان نیز بسبب عدم ارتباط دادن آن کتب به یکدیگر و تحریف آنان یا درست نخواندن آنهاست.

قرآن بعنوان آخرین کتاب و گسترده تر بودن و مصدق بودن برای کتب قبلی محکی است برای ارتباط دادن آنها. آنچه در دیگر کتب که مورد تایید قرآن است معتبر میباشند و آنچه مخالف قرآن است و در ارتباط آیات قرآن گنجانده نمی شود معتبر نیست و محصول تحریف نسخه اصلی آن کتب می باشد...

از موارد تعهد و میثاق تمام پیروان ادیان الهی قبلی گرویدن به دین جدید بوده است. همان امر به رعایت مواثیق وامر بر تعاون در اجرای دین در اوایل سوره...

عده ای مخفی کرده اند از کتاب بسیاری را و آشکار کرده اند بعضی از کتاب را و اختلاف انداخته اند ....

مثل عدم تعاون برای وارد شدن به ارض المقدسه و ترسیدن یک عده و آواره شدن آنها..

مثل کینه و نزاع بین بنی آدم در قبول قربانی ...و کشتن یکی دیگری را که لزومی به آن نبوده است.

بنابراین ادیان الهی باید در اسلام به وحدت برسند و این به اختیار و انتخاب خودشان گذاشته شده و خداوند نمی خواهد با کشت و کشتار همه پیروان قبلی را به دین تکمیل شده وادار کند...بی جهت نیست که دین آخرین اسلام نامیده شده است.اسلام روشی بوده است از ابتدای خلقت انسان...

انتخاب دین خود و محق دانستن هر کس خودش را و بی اعتنا شدن به دین تکمیلی خلاصه پلورالیسم در ادیان الهی قابل قبول الهی نیست...البته نه با کشت و کشتار بلکه با تبلیغات بلیغ و سبقت در اجرای خیرات...

دستور به پیروان کتب قبلی مبنی بر عمل بر احکامی از کتب الهی قبلی که تحریف نشده اند مانع از رسیدن به وحدت نیست.چرا که آن احکام تحریف نشده در کتاب آخرین هم تایید شده است.مثل نکشتن کسی جز به حق...

مثل شام آخر عیسی مذکور در انتهای سوره که افراد از یک سفره خوردند نباید کسی کفر ورزیده خودشان و یا پیروانشان باهم به اختلاف برسند.

همه باید از سفره الهی در طبیعت بخورند و اختلاف نداشته باشند. طبق آنچه که در اوایل سوره دستور الهی برمسلمین قیام بالقسط فرض شده است...کونوا قوامین لله شهداء بالقسط...آیه 8 سوره مائده

مشابهت محتوایی بین آیه 8 از ابتدای سوره با آیه 8 از انتهای سوره قابل توجه است.شاهد بودن بر رزق الهی:

قَالُوا نُرِيدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ (113) مائده

در آیه بعدی آیه 114 (تعداد سور قرآن) می خوانیم:

قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (114)

درخواست ارسال مائده از آسمان برای اتمام حجت برای همیشه.آیا مانند قرآن که حجت بالغه برای همیشه در جاهایی دیگر معرفی می شود نیست؟

در مقایسه عدد 114 با عدد 8 به سوره 8 یعنی سوره انفال میرسیم.سوره انفال همان سوره ای است که بر استفاده از انفال یعنی اموال متعلق به عموم برای اصلاح بین مومنین اشاره دارد:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (1) انفال

آیا میتوانیم به این اشارات زیبا بی اعتنا باشیم؟

---------------------------------------------------------------------------------------

 به یک مورد زیبایی بی توجهی شده بود...درست است که عبارت "له مقالید السماوات..." فقط در دو سوره الزمر و شورا وجود دارد اما مورد سوره الزمر برای ایمان آوردن آمده :

 لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۶۳﴾ الزمر

 اما مورد موجود در سوره شورا درباره رزق و روزی نصیب افراد است موضوعی که برای انفاق و شورای انفاق مناسب تر است:

 لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۱۲﴾ شوری

 همچنین وجود عبارت مشابه با کلمات "انعام" و "ازواج" فقط در این دو سوره نیز متناسب با جنبه غیبی و ایمانی و جنبه اجتماعی است:

 خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ... (6) الزمر

 فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ ...(11) شوری

 همچنین از دیگر موارد مشابهت کلمه "امرت" در هر دو سوره با دو جنبه متفاوت می باشد:

 فَلِذَلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ... (15) شوری

 قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ (11) زمر

---------------------------------------------------------------------------------------

 بعد از آخرین تغییرات در ترتیب سور سوره تین در کنار سوره قدر قرار میگیرد:

 بعد از سوره التین سوره علق می آید بعنوان اولین سوره نازله بر پیامبر و سپس سوره قدر با اشاره به نزول بنیان قرآن مرحله ای که پیامبر از آن بی خبر است:

 سوره اول به کلمه "َ الْحَاكِمِينَ" ختم میشوند:

 فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾التین

 إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ القدر

 سوره یونس هم در کنار سوره هود:

 وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿۱۰۹﴾یونس

 الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ ﴿۱﴾ هود

 بعد از سوره یونس هم اشاره به اولین نسخه قرآن است...تفصیل آنچه "احکمت آیاته"...

 هیچ سوره دیگری به الحاکمین (چه خیر الحاکمین چه احکم الحاکمین) ختم نمی شود...

 بعد از سوره التین سوره علق می آید بعنوان اولین سوره نازله بر پیامبر و سپس سوره قدر با اشاره به نزول بنیان قرآن مرحله ای که پیامبر از آن بی خبر است:

 إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾

 گویی اشارات سه سوره بزرگتر به شکل تفصیل داده شده و به اصطلاح ماکرو روند نزول است و اشارات سه سوره کوچک اشاره به نمای میکرو قرآن میباشد...

 نزول دستورات موجز اولیه (حاصل ارتباط بدون واسطه روح القدس و خداوند....مرحله احکمت آیاته) از جانب روح القدس به ملائکه و روح هر امر(صورت میکرو)...دستور جمع آوری اطلاعات

 نزول شکل تفصیل داده شده مرحله قبل (صورت ماکرو) به شکل آیات عربی...جمع بندی و سیستم شدن اطلاعات...

 نسخه اولیه در ماه رمضان نازل میشود و به دست کرام برره قرار میگیرد....

 آیات جدید یا آیاتی که گسترده تر خواهند شد (در مشابهت "آیات" با "مومنین" مانند مسافرین و مریضان به تکمیل کردن ایام صیام در روزهای دیگر...اشارات آیه 185 در سوره بقره) بعدا به این سیستم یا نسخه اضافه خواهند گردید...

 هر آیه و سوره مختصات دقیق خود را دارد....

------------------------------------------------

در سه سوره عبارت " يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ " وجود دارد:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ﴿۱﴾ النساء

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿۱﴾ حج

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ ﴿۳۳﴾ لقمان

شماره آیه مورد سوم ما را به یاد سوره احزاب می اندازد که با عبارت تقریبا مشابهی شروع میشود:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱﴾ احزاب س 33

جالب تر این است که در آخرین چیدمان درختواره قرآنی (1401/07/08) ، سوره لقمان بر روی شاخه دوم و قبل از سوره احزاب قرار میگیرد...

------------------------------------------------

1401/12/06

زوج سوره احقاف و حاقه با اشاره به ثابت و گسترده بودن حق و اینکه کسی پنهان نیست با زوج سوره فتح و ملک با اشاره به پنهان نماندن فردی از مومنین از نظر جامعه مومنین در کنار هم بر روی شاخه اول درختواره قرار میگیرند....

زوج سوره محمد و قلم از میان این دو زوج جدا شده و بر روی شاخه دوم قرار میگیرند ، این دو سوره در نقطه مقابل ، اشاره به نابود کردن کافرین و کسانیکه مانع وحدت مسلمین و وصل رحم ایمانی و گسترش حقانیت قرآن و اسلام هستند ، امر میکند...

--------------------------

زوج سوره طور و منافقون اشاره به نفاق و خودداری منافقون از انفاق و کمک به مسلمانان فقیر با زوج سوره قمر و صف که اشاره به ایمان به قیامت و عمل به وظایف و نه گریز از مبارزه و مسئولیت دارند ، بر روی شاخه اول از درختواره و کنار هم قرار میگیرند....

زوج سوره نجم و جمعه از میان این دو زوج و بر روی شاخه دوم قرار میگیرند ، این دو سوره در نقطه مقابل ، اشاره به انفاق دارند و حذر از دوستی مال و دنیا و تنها گذاشتن پیامبر...

محمد مصطفی بعنوان نفسی که بندگی خدا کرده و شایستگی عروج به آسمان یافته است معرفی میشود...نفوس شایسته کسب پاداش اخروی آنهایی هستند که گناهان کبیره مرتکب نمیشوند و تنها ارتکاب گناهان کوچک ممکن است...

------------------------------------------------

1402/08/04

با آخرین تغییرات ، دو سوره السجده و سبأ در کنار هم و بر روی شاخه اول قرار میگیرند...سوره سبأ به شکل طبیعی در ادامه سوره سجده میباشد...خلقت جدید و فتاح بودن خداوند در روز قیامت از جمله مشترکات این دو سوره است...رسیدگی دقیق به اعمال انسانها در قیامت...کلمه الفتاح منحصرا در سوره سبأ آمده است:

قُلْ يَجْمَعُ بَيْنَنَا رَبُّنَا ثُمَّ يَفْتَحُ بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَهُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِيمُ ﴿۲۶﴾ سبأ

....و در انتهای سوره السجده میخوانیم :

قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ ﴿۲۹﴾ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ ﴿۳۰﴾

------------------------------------------------

1402/10/19

داستان های اقوام و پیامبران قبلی مانند قوم نوح و عاد و ثمود هم در شاخه اول ، مثلا سوره شعراء ، می آیند و هم در شاخه دوم ، مانند سوره هود ، این ها چه تفاوتی دارند؟

علاوه بر زمینه مشترک در خصوص بیان آیات آشکار و مبین طبیعت و خلقت ، در سور شاخه اول با آنچه متصل و قانونی و طبیعی (در بین انسانها) و قابل مشاهده و درک است و انتظار میرود از دیدن آنها به خدا و قیامت ایمان بیاوریم ، مواجهیم ولی در شاخه دوم با آنچه منفصل و جدا شده و خلافی که رخ داده روبرو هستیم ، و باید اصلاح گردد اگر به خدا و قیامت ایمان داریم...

وجود قسط در طبیعیت اصل است شامل قسط بین انسانها ، قانونی که در طبیعت نهفته است و همینطور رخداد قیامت که بدون شک اتفاق خواهد افتاد چرا که خلقت آسمانها و زمین بیهوده خواهد بود و مخلوقات باید باور کنند که در خلقت جدید به جزای اعمال خود میرسند...

اقوام متکبر بی ایمان و مفسدی که در گذشته ها ظهور یافته و سپس نابود شدند ، به نیروی غیبی الهی نابود شدند تا زمینه اصلی طبیعی آسیب دیده ، ترمیم شود ، این اقدام غیبی الهی خود بیان آیه و قانون است و برای همین در سوره شعراء پس از نابودی هر قوم مجرم بیان مشابهی میشود که :

فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﴿۱۴۰﴾ شعراء

این بیانات خلاصه و مشابه در پی نابودی اقوام مفسد ، هماهنگ با بیان اول سوره در خطاب به رسول الله است که خودت را برای ایمان آوردن آنها تحت فشار قرار نده ، اگر خدا میخواست آیه ای برای باور آنها نازل میکرد ، علاوه بر آیات طبیعی آشکار ، همین شنیدن و اطلاع موجز از اخبار اقوام گذشته که در قرآن بدانها اشاره میشود آیاتی کافی هستند : لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿۳﴾ شعراء

اما در سوره هود نابودی اقوام مجرم و مفسد ضمن بیان ادعاهای نادرست مجرمین و دادن جواب به آنها ، لزوم ایمان و مسئولیت مومنین نیز ذکر میگردد تا درسی برای مسئولیت پیروان آخرین پیامبر نیز باشد :

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ مَا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّونَهُ شَيْئًا إِنَّ رَبِّي عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ ﴿۵۷﴾ هود

وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَنَجَّيْنَاهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ ﴿۵۸﴾ هود

وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ ﴿۵۹﴾ هود

...پس از رحلت آخرین پیامبر مومنین باید خود به اصلاح امور از جمله مقابله با جبارین اقدام کنند ، در غیاب نیروهای غیبی ...و کمک الهی از طریق نهایی شدن تصمیمات در شورای آنهاست و خوف و رجاء در قلوب مستعد... وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿۲۵﴾ حدید

------------------------------------------------

1402/10/20

شاخه اول از سمت ریشه به بالا به سوره واقعه میرسد و شاخه دوم به سوره حدید...

شاخه اول درباره حفظ اتصال طبیعی (از جمله وحدت بین مومنین) و ایمان به خدا و قیامت است ، شاخه حفظ وحدت و پیوند (شامل آیات طبیعت) طبق کتاب...در سوره انتهایی این شاخه ، سوره واقعه ، انسانها به سه گروه تقسیم میشوند : سابقون در ایمان ، مومنین و مسرفین گمراه...

برگواره سوره واقعه سوره حشر است...در سوره حشر به اعمال و رفتارهایی برای مومنین اشاره دارد که موجب تقویت درونی آنها در مقابل نیروهای خارجی مهم است مثل اشاره به عدم حسادت نسبت به سابقون از مومنین و انفاق به فقراء مهاجرین و یا توجه به عظمت قرآن برای تقویت ایمان......از سوره حشر به پایین برگشت تدریجی از ایمان به خدا و قیامت است در نتیجه دنیا دوستی ها و حسادت و وسوسه های شیاطین جن و انس...برگشتن به نقطه شروع...سوره فلق...

شاخه دوم درباره انتخاب کتاب الهی برای هدایت انسانهاست و مومنین باید بدان تمسک داشته باشند، شاخه بروز اختلاف با ندیدن وحدت بین آیات کتاب و فساد و فریب بزرگان و رهبران ...در سوره انتهایی ، سوره حدید ، انسانها به اطاعت و اجرای فرامین الهی در آخرین کتاب الهی بعنوان میزان ، فرا خوانده میشوند ...قیام به قسط و وصل طبق دستور الهی...

برگواره سوره حدید سوره مجادله است... در سوره مجادله به لزوم اعمال و رفتارهایی برای مومنین اشاره دارد که موجب تقویت در مقابل نیروهای خارجی مهم است مثل اشاره به عدم مخالفت با امر خدا و رسول و دوستی نکردن با منافقین و خویشاوندان مشرک....از سوره مجادله به پایین برگشت تدریجی از ایمان به خدا و قیامت و وقوع اختلافات ونفاق و دنیا دوستی و...در نتیجه اختلافات در کتاب و وسوسه های شیاطین جن و انس... برگشتن به نقطه شروع...سوره ناس...

------------------------------------------------

1402/10/22

در یک نگاه کلی میتوان گفت شاخه اول شاخه نشان دادن آیات و دعوت به ایمان و حفظ وحدت است ، اما شاخه دوم شاخه بی اعتنایی به آیات و اختلافات و استدلال است و بحث و جدل در کلام و کتب الهی...

"مجنون" گفتن به پیامبر یعنی استدلال وجود ندارد...تمام موارد اتهام مجنون بودن در شاخه اول است بغیر از دو مورد که بر شاخه دوم هستند...

با نگاهی متصل به این دو مورد می بینیم اتهام فوق در این شاخه همراه با سخنان دیگری است و مانند موارد شاخه اول فقط به اتهام اکتفا نمی شود:

وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ ﴿۵۲﴾ القلم

وَقَالُوا يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ ﴿۶﴾ لَوْ مَا تَأْتِينَا بِالْمَلَائِكَةِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿۷﴾ الحجر

مَا نُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَا كَانُوا إِذًا مُنْظَرِينَ ﴿۸﴾ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾ الحجر

 اگر نیک بنگریم اما در این دو مورد در شاخه دوم بر محمد مصطفی توصیه میشود نگران حفظ شدن قرآن نباشد و دائم آنرا با خود تکرار نکند تا اتهام فوق برای خودشان هم موجه شود ....قرآن به نیروی غیبی حفظ میشود...این حفظ شدن در سوره قلم متقابل با سوره محمد ،  با نوشتن و سوگند به آنچه مینویسند همراه و مورد اشاره است ، اما در سوره الحجر با چه چیزی مورد اشاره است؟

آیا با سنگ میتوان قرآن را حفظ کرد؟ ابزار چاپ از سنگ نبوده است ؟ جرقه های آتشین در سوره العادیات ، متقابل با سوره الحجر ، برای ما آشناست...آیا امروزه دنیای کامپیوتر با مواد معدنی و سنگ ساخته نمیشود؟ آیا جریان الکتریسیته و جرقه های خفیف روشن و خاموش و مغناطیس در کامپیوتر عامل ذخیره کننده اطلاعات انبوه نیست؟

 رعایت اتصال آیات هر سوره در جای خود ما را با عجایب و زیبایی هایی بسیار مواجه میسازد...درختواره بودن سور نیز بر آنها میافزاید...

گیاهان دم اسبی و یال اسبی

صفحه اول