درباره سوره المعارج و سوره البروج و خمسین الف سنه

پس از آخرین جابجایی در ترتیب سور قرآن ، لینک " ترتیب سور قرآن برای درختواره  " ، سوره البروج بشکل برگواره یا شاخک ، بر روی شاخه اول قرار میگیرد و سوره المعارج بر روی شاخه دوم...تناسب این ترتیب سور بسیار زیباست...

گویی سوره البروج اشاره به برجها و محل نگهبانی یا نظارت ملائکه و جن های تحت فرمان آنها در آسمان دنیا ، آسمان مادیت ، شامل شمس و قمر و نجوم میباشد...سوره المعارج به آسمانهای بالاتر از آسمان دنیا و محل نگهداری ارواح و نفوس بترتیب تقرب و پاکی ...

در سوره المعارج آیه 4 ، پنجاه هزار سال با عبارت توضیحی "مما تعدون" همراه نیست...بنظر میرسد این پنجاه هزارسال مدتی است که زمین و آسمانها به فرمان الهی در هم کوبیده میشوند و شرایط خلقت جدید فراهم میگردد...مشابه بیان آیه ذیل:

يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلينَ (104) انبیاء ( بر روی شاخه اول)

تمام ملائکه (بعنوان رسل) با عروج آخرین خود از محل های مخصوص خویش بساط خلقت فعلی را جمع نموده به آسمان آخرین در برابر خداوند به صف میشوند :

وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ ﴿۱۱﴾ لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ ﴿۱۲﴾ لِيَوْمِ الْفَصْلِ ﴿۱۳﴾ المرسلات

يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (38) النباء

وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (22) الفجر

ارواح و نفوس انسانی جفت گردیده ، تفهیم اتهام شده و براساس آن به اجساد جدید خود حلول میکنند (فرو میروند) عده ای در اجسام ناقص و در محیط تنگ و دردناک و زیر سقفی کوتاه قرار میگیرند و نمی توانند از آنجا خارج شوند ولی

مومنین از آن خارج شده و در فضایی مفرح و نورانی با آزادی گردش در آن ، قرار میگیرند...از این روز (یوم الدین) به بعد این وضعیت الی الابد یعنی تا خواست خداوند ادامه پیدا میکند...

بنابراین هنگام این عروج نهایی زمین و آسمان فعلی زیر و رو شده اند و وجود و ترتیب فعلی را ندارند تا بر اساس آن گفته باشد "مماتعدون"...اما از آنجا که این عروج به دفعات قبلا (جهت تدبیر امور) حسب نیاز به ارسال ملائک و ارتباط

 آنها با هم طی میشده است مدت عروج آخرین نیز پنجاه هزار"سال" فرموده شده است...

طی شدن این معارج با سرعت ملائک است یعنی فاصله های بسیار با سرعت بالا...مانند طی امواج...امواج نور... در میان ملائکه درجات و وظایف خاص وجود دارد:

اللَّهُ يَصْطَفي‏ مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ بَصيرٌ (75) الحج

وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ (164) الصافات

الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولي‏ أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (1) فاطر

ارتباط ملائکه از بالاترین آسمان به آسمانهای پایین تر با سرعت طی میشود.سرعتی مثل آوردن تخت ملکه سباء در یک چشم بهم زدن.

پس بنظر چنین میرسد که پنجاه هزار سال همان مدتی است که زمین و آسمان در هم کوبیده میشوند و از درون این دیگ جوشان مواد لازم برای خلقت مجدد تهیه میشود.در پایان این دوره یا روز پنجاه هزارساله افراد یا نفوس که قبلا توسط ملک الموت قبضه شده بوده اند (با روح خود زوج شده ) پای میز محاکمه می آیند و پس از تفهیم اتهام در جسم و موقعیت جدید قرار میگیرند و ابقاء میشوند الی الابد.

فَذُوقُواْ بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَاذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ  وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(14) السجده

--------------------------------------------

دوره یا روز پنجاه هزار ساله آخرین و وقایع آن یعنی تشکیل مواد لازم برای خلقت و دمیدن ارواح فبلا قبضه شده و ارسال آنها برای تجسد جدید شبیه به وقایع اول خلقت است...همانطور که مدتی طول کشیده تا زمین و آسمانها برای انسان مهیا شود:

هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً (1) الانسان

پس از آن روح پاک الهی در ماده ای دمیده شده و انسان خلق شده است همانطور نیز پس از مدتی که زمین و آسمانهای فعلی در هم کوبیده شده و موقعیت و شرایط فراهم شد انسان مجددا خلق میشود و روح هر کدام به آن جسم (جسمی متناسب با اعمالشان در دنیا) دمیده میشود:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ﴿۱۲۴﴾ قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ﴿۱۲۵﴾ طه

قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى ﴿۱۲۶﴾ طه

إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ(13) البروج

زمان وقوع این روز را فقط خداوند میداند.هر وقت او مناسب بداند رخ میدهد.

--------------------------------------------

اما در دو مورد دیگر عبارت "مما تعدون" وجود دارد:

وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ إِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (47) الحج

يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ في‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (5) السجده

بنظر میرسد از پنجاه هزار سال یک هزار سال سمت خداوند است (یوما عند ربک) بقیه (7*7=49 ) سمت انسان و زمین و آسمانها طی میشود.

در هر دو مورد فرض وجود زمین و آسمانهای فعلی و انسانهای این جهانی نهفته است.

چرا در سوره الحج فرموده است "کالف سنه" ولی در سوره السجده فرموده "الف سنه"؟

در سوره الحج بیان یک روز نزد خداوند است و رفت و برگشت امر لحاظ شده است ولی در سوره السجده فقط برگشت منظور شده است. فاصله را "ثم" اشاره میدهد. این فاصله را هم اضافه نموده فرموده است "کالف سنه"

مشابه هزار سال یا تقریبا هزار سال – تقریب بالا.

بلاخره زمانی هر چند اندک برای اجراء در نظر گرفته است.پس از اجرا دوباره ملائکه گوش بفرمان هستند.

اوست که اراده میکند و امر خود را تدبیر میکند.تصمیم با اوست که امروز روز قیامت و نهایی باشد و یا هنوز فرصتی دیگر به مخلوقات بدهد...

این فرایند برگشت جواب و گوش بفرمان او بودن در سوره الحج چقدر زیبا با آیه ذیل در همین سوره حج هماهنگ است:

وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ (27)

اشارات و قرائن قسمت بزرگی از زیبایی ها را رقم میزنند.هر چیزی صریحا گفته نمی شود اگر گفته شود هفتاد من کاغذ شود. این ارمغان رعایت اتصال آیات هر سوره است.

--------------------------------------------

در سوره المعارج اشاره به محل های عروج ملائکه و در سوره البروج اشاره به برج های موجود در آسمان میشود...

نظارت ملائکه و ثبت و ضبط وقایع زمینی و آسمانی مانند نشستن بر بلندی و نظارت بر پایینی هاست...همانطور که "اصحاب الاخدود"– سوره البروج - از بالای خندق ها به مومنین در حال عذاب در عمق خندق ها نظاره میکردند...

آیا از اینکه سوره المعارج متقابل با سوره الجاثیه و بر روی شاخه دوم و نزدیک سوره الحدید است نمیتوان برداشت نمود که ارواح و نفوس در محیط غیر مادی و نورانی به ترتیب تقرب و پاکی ، نگهداری میشوند؟ نفوس آلوده مانند مردگان و

 بدون ارتباط با ارواح خود در قبرستان نفوس هستند (بعنوان برزخ)  ولی نفوس و ارواح طیبه جفت شده و زنده و نزد خداوند روزی دارند:

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾ آل عمران

فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾ آل عمران

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا ﴿۴۳﴾ احزاب

هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ ﴿۹﴾ حدید

يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿۱۲﴾ حدید

سور آل عمران و احزاب و حدید نیز همانند سوره المعارج بر روی شاخه دوم قرار دارند....

محل سور و آیات در هر سوره ، جابجا شدنی نیست...معجزه وقتی بیشتر دیده میشود که این ارتباطات و اتصالات رعایت شوند...

صفحه اول