لیله القدر در قرآن

 

سوره القدر سوره هجدهم و سوره علق (با نوزده آیه) سوره نوزدهم از انتهای قرآن هستند.

 

پس از نتایج ترتیب سور قرآن برای درختواره  فرضیه ارتباط سور بر روی درختواره اولیه شکل دقیق تر پیدا میکند...

 

1402/09/19

 

در شاخه اول سوره تین (متقابل با سوره طه) و سپس سوره قدر(متقابل با سوره کهف) و بدنبال آن سوره زلزال (متقابل با سوره نحل) قرار میگیرند...

 

علاوه بر تقابل برگواره با تنه متصل به آن ، سیر رشد بر روی تنه درختواره از پایین به بالا و سیر رشد و ظهور برای برگواره ها از بالا به پایین است (شبیه به حالت طبیعی رشد)...این خود نشان تایید طرح درختواره قرآنی است...

 

همانطور که سوره کهف به مخفی و پنهان بودنها اشاره دارد به پنهانی بودن ما وقع در لیله القدر از نظر پیامبر نیز اشاره میشود...

 

این بار چیدمان پیوسته این سور جالب است:

 

سوره تین با آیه انتهایی به اهمیت و موقعیت ما وقع در لیله القدر به سوره قدر نزدیک تراست:

 

أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾ التین

 

در لیله القدر مجموعه اوامر موجز الهی حکم شده است...همان احکمت آیاته...مجموعه این اوامر که مبنای نزول قرآن هستند به روح القدس داده شده است...

 

پس از این ملائکه و روح هر امری (راهنمایی برای انسانها و تکلیف دیگر موجودات) فراخوان داده شده اند...همگی جمع شده اند برای اطاعت امر و تهیه مقدمات لازم برای تفصیل مجموعه اوامر موجز الهی....این همه ، دوران جدید و تقدیر

 

نهفته برای آنرا نشان میدهد...تقدیر برخورد و برداشت از زمین (تذکر اینکه از این به بعد برداشت مسرفانه و عدم رعایت مساوات ، دیر یا زود موجب فساد خواهد شد و انسانها خود مسئول آن هستند و مانند گذشته ها ، نیروی غیبی دخالت

 

مستقیم و پاکسازی نمیکند بلکه به تناسب ایمان و توجه به قرآن بر قلوب و تصمیمات آنها اثر میگذارد) ، همانطور که سوره بعدی بر روی شاخه اول ، سوره زلزال اشاره  میکند:

 

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ﴿۴﴾ بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا ﴿۵﴾ يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ﴿۶﴾

 

بنظر میرسد این چیدمان در طول شاخه اول و این پیوستگی جدید بسیار دقیق تر و زیبا تراست....

 

چینش سور به تایید الهی است و الا حفظ قرآن کامل نخواهد بود. هر اتفاقی افتاده تحت کنترل الهی بوده است تا صورت نهایی چینش سور نیز مانند چینش آیات در هر سوره و چینش عبارات هر آیه همانی باشد که منظور خداوند است.

 

نکته جالب دیگر این است که سوره مریم نوزدهمین سوره از ابتدای قرآن است.

 

همانطورکه الروح مرسل بر حضرت مریم از نزدیک با مریم مقدس رابطه داشته است در هنگام نزول سوره علق نیز الروح با پیامبر اکرم رابطه نزدیک (بشکلی که مشخص نشده) داشته است...

 

روح نزدیک به خداوند بر روح نزدیک به انسان انتقال حکم کرده اند و ایشان به پیامبر تفصیل آن حکم را تدریجا القاء خواهند کرد...شبیه به آنچه در سوره مریم می خوانیم : ...فارسلنا الیها روحنا...

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

در سوره هود میفرماید: ...کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر...". غیر منتظره و دلرباست که ببینیم آیه پایانی سوره قبل از سوره هود یعنی سوره یونس چیست"...واتبع ما یوحی الیک و اصبر حتی یحکم الله و هو خیر الحاکمین"

 

...کتاب احکمت آیاته... یعنی کتابی که برای آیات آن حکم و داوری شد.چارچوب و تقدیر خاص تعیین شد.مانند دستور مختصری که رئیس یک کشور ضمن تاکید و هشدار به وزراء صادر میکند تا ایشان دستورالعمل های تفصیلی صادر نمایند.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

این که در سوره الدخان میفرماید "و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه" منظور ابتدای نزول قرآن یعنی همان تفصیل یافته مجموعه اوامر موجز الهی است.نزول از لیله مبارکه و از همان سوره علق شروع میشود. به مرحله پایین تر و به روح نزدیک تر به انسان ارسال شده است.لذا فرموده "انا کنا منذرین" و "انا کنا مرسلین".

 

شاهد اینکه در سوره الدخان به شروع کارها اشاره میشود. همین موضوع دود در این سوره خود اشاره به شروع دود است. کل دود ها یک باره ظاهر نمی شوند. یا مثال دیگر اشاره به ربکم و رب آبائکم الاولین است.

 

البته نکته جالب دیگر در سوره الدخان این است که در مورد اقوام مجرمین (انتخاب شده در قرآن) از آخرین آنها به سمت عقب یعنی ما قبل آنها نیز اشاره دارد یعنی آیه 37 "...اهم خیر ام قوم تبع و الذین من قبلهم اهلکناهم انهم کانوا مجرمین... "

 

...فصبوا فوق راسه...از بالای راس شروع میشود...

 

بهمین ترتیب از آیه لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولىَ‏  وَ وَقَئهُمْ عَذَابَ الجَْحِيم‏ میشود برداشت کرد که برای مومنین از همان لحظه مرگ در این دنیا بهشت شروع میشود.پیچیدگیهای بحث در این آیه محو میشوند.

 

مثال دیگر حصول ذکر برای مومنین است . این کار با آسان شدن و روان شدن قرآن بر رسول الله شروع میشود امید است برای آنها ذکر حاصل شود.فانما یسرناه بلسانک لعلهم یتذکرون.

 

مثال دیگر موضوع "رقب" از خود رسول الله شروع میشود:"فارتقب انهم مرتقبون".

 

------------------------------------------------------------------------------------

اگر شب های قدر در هر سال و هر ماه مبارک رمضان قرار داشت باید به این شب قدر استثنایی با عبارت "اللیله القدر" اشاره میشد.

 

بنابراین شب قدر شبی بوده است که دیگر تکرار نمی شود.چرا که پس از تقدیرات اولیه و پس از ارسال رسل و رسالاتهم کنترل های مستمر اعمال و تقدیر ارزاق و جلوگیری از فساد بیش از اندازه و مهلت داده شده برای افراد کافر و کمک به

 

مجاهدین در راه خدا در جوامع مختلف زمانهای خاص خود را دارد. نه اینکه تقدیر همه آنها در چند شب از ماه های رمضان باشد. دعا و استغاثه و مجاهدت چه طرحی پیدا میکنند؟

 صفحه اول