درباره اتصال آیات سوره تکویر سوره 81

آیه : وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ(7) سوره تکویر اشاره به چه مرحله ای از قیامت دارد؟

این مرحله حلول نفوس در کالبد ها نیست....قبل از آنست ، مرحله جفت شدن نفوس با ارواح مرتبط با آن نفوس...با برقراری مجدد این رابطه درک آن موجود از حیات دنیوی خودش ممکن میشود و میتواند اعمال خود را ببیند و یا تایید کند و خواهد توانست عذاب و عقاب یا آرامش و رفاه در پی آینده را درک و حس کند....

این موضوع آشکار کننده رابطه بین نفس و روح است....شبیه گوی یا کره ای سفید نورانی روحانی که داخل آن نفس شکل گرفته است ...از روح استفاده و خرج شده تا نفس آلوده یا پاک ساخته شود...پس از مرگ ، نفوس در قبور میمانند (اولین آسمان سمت دنیای مادی - اجداث – بایگانی نفوس که با قبور اجسام فرق دارد) و قسمت های روحانی ، در آسمانهای بالاتر بترتیب وسع ارواح بر فراز آسمان اول.... با کنترل ملائکه هر سطح از وسع ارواح....

آیه وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ(7) سوره تکویر ، مرحله الحاق ارواح با انفس دنیوی یا همان مرحله توانا سازی مجدد برای درک اعمال خویش است...آماده سازی برای رفتن به محیط خلقت جدید...از کوچکترین انسان و بیگناه آغاز میشود....هماهنگ با سوره متقابل یعنی سوره سبا ، که به زنده شدن پس ازذره ذره شدن و کوچک گشتن ها اشاره دارد ، بدان پرداخته میشود...

هنگام وقوع قیامت هر انسانی را چون استوانه ای فرض کنیم ، قسمت نفسانی در پایین ترین قسمت است و قسمت روحانی در بالا....بر حسب برخورداری از میزان پاکی نفس پس از رها شدن این استوانه بسمت زمین جدید ، در زمین جدید فرو میرود و یا میتواند بالا و به محیط بهشتی بیاید...اگر قسمت نفسانی سنگین و آلوده باشد ، در زمین جدید فرو میرود....اگر قسمت روحانی وسیع تر باشد و نفس پاکیزه از جنس کمتر تغییر یافته و روحانی مانده باشد ، بسمت بالا می آید....

نفوس ناپاک با ارواح ضعیف در بدن های ناقص و بر روی زمین جدید (همان جهنم) می مانند و عذاب اعمال خویش را میچشند ، ولی نفوس پاک با ارواح غنی (که بشهادت این آیات از سوره مریم :

وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا ﴿۷۱﴾ ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا ﴿۷۲﴾

توانسته اند از آسمان کوتاه محیط مادی جدید خارج شوند) با روکشی یا قالب متناسب از نور الهی پوشانده میشوند و اهل جنت...

بنظر میرسد پس از حلول تمام نفوس ناپاک در کالبدهای ناقص و پر شدن جهنم یعنی متورم شدن زمین جدید ، محیط بالای آسمان آن یعنی همان بهشت قرب بیشتری به جوار الهی می یابد و متقین به پوشانده شدن از نور الهی نزدیک تر میشوند...و این همان منظور از آیه 13 ذیل و خدا عالم است:

وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾ وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾ تکویر

----------------------------------

در این نشئه عرش خدا بر آب است یعنی حیات موجودات بر اساس آب است.در نشئه آخرت زنده شدن براساس زوجیت با موجودات آن جهانی متناسب با قابلیت های وجودی خود ماست.در آخرت در باره عرش خدا فرموده :

وَ انشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِىَ يَوْمَئذٍ وَاهِيَةٌ(16)

وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ ﴿۱۷﴾ الحاقه 69

نطفه حیات و رشد موجودات در آن جهان از اول با ارتباط با عوامل رحمانی یا عوامل شیطانی آغاز میشود.همانطور که آب باران از همان اوایل نفوذ در خاک معلوم میکند که خاک رشد یابنده است یا حاصل خیز نیست.پس از آب دادن های مکرر و طی مسیر طبیعی آنچه نهفته بوده آشکار میشود.

در آخرت حیات موجودات بر اساس خوانش اطلاعات نهفته در کتاب اعمال آنهاست...در این نشئه بر اساس آب است در آن نشئه بر اساس خواندن اطلاعات است.چیزی باقی نمانده تا شبیه سازی (محتاطانه) حمل عرش خدا توسط ملائکه هشتگانه "ثمانیه" بر خوانش اطلاعات بر اساس واحد اطلاعات - واحدی بر پایه 8 جزء-  شبیه به هر واحدBYTE -  (هشت بیت یک بایت است) انجام شود...

----------------------------------------------------

افراد مومن زمان وقوع قیامت از آسمان جدید بیرون می آیند و در محیط بهشت قرار میگیرند ولی جهنمی ها (چه از افراد کافر زمان وقوع قیامت و چه آنهایی که در برزخ منتظر بوده اند) از این آسمان بیرون نمی آیند و در زیر آن (زمین جدید) قرار میگیرند:

إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ ﴿۴۰﴾ اعراف

لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ ﴿۴۱﴾ اعراف

براى آنان از جهنم بسترى و از بالايشان پوششهاست و اين گونه بيدادگران را سزا مى‏ دهيم (۴۱) اعراف

افراد جهنمی در زیر این آسمان جدید قرار دارند.ملائکه ای که برآنها گمارده خواهند شد فرود می آیند ( آنها از روی عناد خیلی دوست داشتند ملائکه را در دنیا ببینند) :

وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَى رَبَّنَا لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا ﴿۲۱﴾ فرقان

يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَى يَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَحْجُورًا ﴿۲۲﴾

وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا ﴿۲۳﴾

أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا ﴿۲۴﴾

وَيَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِكَةُ تَنْزِيلًا ﴿۲۵﴾

الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَنِ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا ﴿۲۶﴾ فرقان

افراد مومن و مخلص خداوند که شیطان نفوذی خود را طرد کرده بوده اند در آن جهان با ارواح الهی جفت می شوند (پوششی نورانی می یابند) و به لذاتی مشابه آنچه بشارت داده میشدند میرسند:

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ ﴿۵۱﴾ الدخان

فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿۵۲﴾

يَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ ﴿۵۳﴾

كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ ﴿۵۴﴾ الدخان

افراد مشرک و کافر در دنیا تحت امر شیطان نفوذ کرده به وجودشان هستند.این شیاطین نفوذی در آن جهان دشمن آن افراد میشوند و بین آنها جدایی می افتد...روز فصل است :

الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾

قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِنْ كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ ﴿۲۷﴾

قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ ﴿۲۸﴾

مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ﴿۲۹﴾

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ ﴿۳۰﴾ ق سوره 50

----------------------------------------------------

از مقایسه دو آیه سوره یس و معارج بنظر میرسد دو نوع "اجداث"  (قبور) وجود دارد.یکی برای نفوس در برزخ و دیگری قبر اجساد که در زمین جدید تشکیل میشود یا پیدا میشود:

وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى‏ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ (51) یس س 36

يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ سِراعاً كَأَنَّهُمْ إِلى‏ نُصُبٍ يُوفِضُونَ (43) المعارج س 70

نفوس از برزخ بسوی اجساد در زمین جدید منتشر میشوند (کجراد منتشر)(پس از جفت شدن با ارواح خود – اوایل سوره تکویر) .... گویی ارواح مردگان حسب درجه عروجشان در آسمانها قرار میگیرند.کسانی که در راه خداوند کشته شده اند در بالاترین درجه یعنی جوار الهی زنده هستند....در قیامت این ارواح با نفوس خارج شده از برزخ جفت میشوند....

آیه سوره معارج با آیه سوره القمر و با مفاد سوره معارج هماهنگی دارد:

خُشَّعاً أَبْصارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ كَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ (7) القمر س 54

 

آیه سوره یس نیز با آیات ذیل از سوره یس هماهنگ هستند:

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ ﴿۷۸﴾

قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ﴿۷۹﴾

 صفحه اول