درباره اتصال آیات سوره مرسلات سوره 77

 

اولین سوره نوزدهم از انتهای قرآن سوره علق است با 19 آیه. دومین سوره نوزدهم از انتهای قرآن سوره مرسلات است.ترتیب و ارتباط آیات این سوره بر "باور" هر اندیشمندی که انسجام قرآن را میزان قرار داده و پیگیری میکند خواهد افزود...

 

محال است خود رسو ل لله بعنوان یک بشر خالق این نظم و انضباط باشد.

 

این سوره 50 آیه دارد. یک آیه در ده محل در آن تکرار میشود بدون هیچ تغییری : وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ (49)

 

بنظر میرسد اصلا در باره آیه اول سوره برداشت اشتباه رخ میدهد.کلمه "المرسلات" به معنی قرشتگان و ملائکه نیست بلکه بمعنی پیام های ارسالی است بمعنی آنچه ارسال میشود یعنی (قطعات و سور) قرآن است!!!

 

پس از اشاره به آنچه متصلا ارسال میشود به نیروهای سریعی که آنها را میرسانند اشاره میکند."عرفا" اشاره به اتصال آنچه ارسال میگردد است.تاییدی دیگر میشود بر مواضع دقیق و لایتغیر آنچه ارسال میگردد...

 

اشتباه بزرگی میشود و میشده است... الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ...

 

بنابراین "الرسل" در آیه یازدهم همین مرسلات نیست...بمعنی ارسال کنندگان آنچه تهیه میشده است.

 

برای اینکه آیات و سور قبلی و جدید در مواضع خودشان قرار بگیرند (شبیه به بروز رسانی سیستم های نرم افزاری) نقل و انتقال سریع اطلاعات لازم بوده و این توسط ملائکه (عاصفات) صورت میگرفته است.در اینجاست که جمع بندی مطالب در توضیح نحوه تهیه آیات و سور امکان می یابد.

 

جالب اینکه یال اسب هم ترتیب و اتصال آیات و سور را میرساند و هم درختواره بودن را به ذهن نزدیک میکند.زمانی که تعدادی از موهای اسب در یک طرف و تعدادی در طرف دیگر قرار میگیرند....از این سیستم یکپارچه از بالاترین مقام به تفریق نازل و منتشر میشود...

 

آیات اول این سوره خصوصا آیه "فالفارقات فرقا" ما را به یاد آیات ذیل از سوره الدخان می اندازد :

 

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ  (3)

 

فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(4)  

 

أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ  (5)

 

چارچوب تعیین شده و حکم شده الهی در لیله القدر تفریق و تفصیل داده شده  و برای هر گروه از ملائکه و الروح مرتبط وظایف تعیین شده است.این گروه های ملائکه همچون لایه های شبکه تولید وحی و نشر و توزیع آن هستند. در آیه "عذرا او نذرا" اشاره به دستورات و سفارشات لایه های بالاتر به لایه های پایین تر باشد...

 

اما عدد پنجاه و تفکیک دهگانه آن نیز میتواند اشاره به پنحاه هزارسال در سوره معارج و تاییدی بر این برداشت باشد که آیات اول سوره المرسلات در مورد ملائکه و نیروهای غیبی است :

 

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ(4)سوره معارج سوره 70

 

معارج و بروج اشاره شده در قرآن همان لایه ها و محل استقرار ملائکه هر قسمت هستند.در روز قیامت این رسولان الهی وقت ماموریتشان پایان می یابد: و اذالرسل اقتت. این روز برای انسان ها روز فصل است...

 

آیات اول اشاره به نزول قسمت به قسمت قرآن یکپارچه تهیه شده اولیه میکنند:

 

وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا (106) اسراء

 

طی آسمان مادیت برای ملائکه در زمانی کوتاه صورت میگیرد...

 

در عصر ما یعنی عصر کامپیوتر و اینترنت تولید صفحات (page) الکترونیکی شامل پیام و صوت و تصویر دارای قوانین دقیق شده  است. از خلال لایه های بسیار شبکه ای عبور میکند و با سرعت زیاد به مقصد میرسد و میتواند مکتوب شود. گویی صحف و سورقرآنی نیز نشر آسمانی مشابه ای البته با الگو های کامل تر توسط ملائکه دارند.همان :

 

 فِي صُحُفٍ مُّكَرَّمَةٍ(13)   مَّرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةٍ (14)     بِأَيْدِي سَفَرَةٍ(15)     كِرَامٍ بَرَرَةٍ (16)

 

هر صفحه از پیام باکس هایی نیز برای نقل قول از افراد خاص مانند پیامبران یا مومنین و یا کافرین نیز در خود دارند. اقوال دیگران مانند data member  یا اطلاعات مثال و لازم در اجرای اول در میان دستورات الهی قرار دارند تا دستورات الهی بمانند member function وضوح بیشتر و تفصیل پیدا کنند...

 

انتخاب اقوال افراد خاص در محل های خاص برای کامل شدن درک و اجرای دستورات است.با رعایت اتصال این مجموعه متصل فهم صحیح امکان دارد...

--------------------------------------------------

در مورد دو آیه ذیل از سوره المرسلات چه میتوان گفت؟

 

إِنَّهَا تَرْ‌مِي بِشَرَ‌رٍ‌ كَالْقَصْرِ‌ ﴿٣٢ كَأَنَّهُ جِمَالَتٌ صُفْرٌ‌ ﴿٣٣

 

 درخود سوره و با معانی کلمات "قصر" و "جماله صفر" اجمالا میتوان دریافت که آتش مورد نظر دو شبیه سازی می پذیرد. شبیه سازی به قصر کنایه از این است که آن آتش بر مرفهین کافر که در دنیا دارای قصور بلند چند طبقه بودند احاطه کامل دارد. شبیه سازی به شتران زرد اشاره به وسعت و رانش آن آتش دارد گویی سوار بر شتران بزرگی هستند.علامت دیگر مرفهین زمان نزول قرآن داشتن مرکب سریع و راحت و عریض است برای سواری خود و حمل اموال...قسمت اصلی و اولیه آتش رنگ زرد دارد...سوختن ناقص و سمی...

 

این اجمال در سوره واقعه صورت مفصلی دارد آنجا که میفرماید:

 

وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ ﴿٤١ فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ ﴿٤٢ وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ ﴿٤٣ لَّا بَارِ‌دٍ وَلَا كَرِ‌يمٍ ﴿٤٤ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُتْرَ‌فِينَ ﴿٤٥ وَكَانُوا يُصِرُّ‌ونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ ﴿٤٦

 

--------------------------------------------------

در مورد اتصال سه آیه پایانی از سوره المرسلات با ماقبل خودشان و کل سوره چه میتوان گفت؟ ابتدای سوره با انتهای سوره میتواند مشابه باشد؟ چرا از رکوع بجای سجده استفاده شده است؟

 

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ (48)

 

وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (49)

 

فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ (50)

 

در ابتدای سوره پس از اشاره به آنچه ارسال میشود یعنی قرآن به بادهای سریع اشاره شده است که اشاره به سرعت این نیروهاست ...خم شدن در اثر باد به رکوع بیشتر مشابه است ...لذا برداشت سابق را حذف میکنیم ...

 

مانند شبیه سازی زبانه های آتش به قصر و یا شتر زرد رنگ در آیات قبلی است...البته شبیه سازی ها دقیق نیستند بلکه در حد کنایه زدن به اعمال انسان ها در دنیا می باشند...

 

اشاره پایانی در سوره به قرآن مانند اشاره آغازین در سوره به نزول قرآن است...

 صفحه اول