ترتیب سور  قرآن  (2)

 

عدد 57 نصف عدد 114 است.اگر سوره ای را در نظر بگیریم که شماره آن عدد اول و کوچکتر از 57  باشد باز می بینیم با سوره متقارن از سمت چپ قرآن رابطه خلاصه بودن یا مشابهت و یا تکمیلی دارد.

 

سور کوچک مانند گل ها و میوه ها بر سر شاخسارها قرار دارند.آنها عصاره و خلاصه شاخه ها هستند.درخت ثابت بهشتی قرآن از ریشه ثابت سوره فاتحه و ساقه اصلی و محکم سوره بقره برخوردار است.همچنین بنظر می آید سوره حدید مانند شاخه محافظ ( با تمثیل دیگر : شمشیر عدالت) در میانه اول (همچون دست راست بدن) این درخت قرار گرفته است.

 

سوره 2 (البقره) از اول قرآن با ----------------------------> با سوره 113 (الفلق) سوره 2 از انتهای قرآن

 

سوره 3 (آل عمران) از اول قرآن با ---------------------> با سوره 112 (الاخلاص) سوره 3 از انتهای قرآن

 

سوره 5 (المائده) از اول قرآن با --------------------------> با سوره 110 (النصر) سوره 5 از انتهای قرآن

 

سوره 7 (اعراف) از اول قرآن با --------------------------> با سوره 108 (الکوثر) سوره 7 از انتهای قرآن

 

سوره 11 (هود) از اول قرآن با --------------------------> با سوره 104 (الهمزه) سوره 11 از انتهای قرآن

 

سوره 13 (الرعد) از اول قرآن با ------------------------> با سوره 102 (التکاثر) سوره 13 از انتهای قرآن

 

سوره 17 (الاسراء) از اول قرآن با -------------------------> با سوره 98 (البینه) سوره 17 از انتهای قرآن

 

سوره 19 (مریم)  از اول قرآن با ---------------------------> با سوره 96 (العلق) سوره 19 از انتهای قرآن

 

سوره 23 (المومنون)  از اول قرآن با --------------------> با سوره 92 (اللیل) سوره 23 از انتهای قرآن

 

سوره 29 (العنکبوت)  از اول قرآن با --------------------> با سوره 86 (الطارق) سوره 29 از انتهای قرآن

 

سوره 31 (لقمان)  از اول قرآن با --------------------> با سوره 84 (الانشقاق) سوره 31 از انتهای قرآن

 

سوره 37 (الصافات)  از اول قرآن با ---------------------> با سوره 78 (النبا) سوره 37 از انتهای قرآن

 

سوره 41 (فصلت)  از اول قرآن با --------------------> با سوره 74 (المدثر) سوره 41 از انتهای قرآن

 

سوره 43 (الزخرف)  از اول قرآن با ----------------------> با سوره 72 (الجن) سوره 43 از انتهای قرآن

 

سوره 47 (محمد)  از اول قرآن با --------------------------> با سوره 68 (القلم) سوره 47 از انتهای قرآن

 

سوره 53 (النجم)  از اول قرآن با -----------------------> با سوره 62 (الجمعه) سوره 53 از انتهای قرآن

 

-----------------------------------

سوره بقره اولین حرکت رشد درخت است.حرکت فکری انسان از نگاه با تقوی به کتاب طبیعت آغاز میشود. شر شیطان از جمله شر ما خلق است.شیطان اولین حسود و اولین مستکبر است.اولین مورد حسد از سمت راست در قرآن در سوره بقره است: لو یردوکم من بعد ایمانکم کفارا حسدا من عند انفسهم.(آیه 109 بقره) حسادت اقوام و امم گذشته و توطئه آنها در سوره بقره گویاست...

-----------------------------------

سوره 3 یعنی سوره آل عمران به تولد عیسی می پردازد و بصورت ضمنی به عقیده تثلیث نزد عیسویان ایراد میگیرد.در سوره اخلاص هم "لم یلد و لم یولد" رد این نظریه است.رابطه تنگاتنگ بین آیات محکمات و متشابهات و همینطور یک پارچه بودن و نبود هیچ محلی برای کتمان آیات یا رد نظریه ناسخ و منسوخ در قرآن را بروشنی تایید میکند.این همان انعکاس صمد بودن خداوند است.همان اتصال و هماهنگی خلق و امر و تدبیر است...

-----------------------------------

سوره 5 از اول قرآن یعنی سوره المائده  با سوره 110 یعنی پنجمین سوره از سمت چپ یعنی سوره النصر مشابه میشود.در اواخر رسالت افراد زیادی به اسلام روی آور شده اند.پیروزی و ظفر اسلام عیان شده است با افراد دیگر ادیان اتمام حجت میشود.مسلمین نیز به تعاون و حفظ وحدت و ارتباط بین خود امر میشوند.غرور پیروزی نباید رخ دهد بلکه برعکس باید دائما از رب خود طلب غفران کنند...

-----------------------------------

غنچه ای کوچک بر شاخه ای بلند. سوره 7  از اول قرآن یعنی سوره اعراف چه مشابهتی با سوره 108  یعنی سوره  کوثر از انتهای قرآن دارد؟ امت اسلام امتی پایدار است.مانند امم قبلی (که سرگذشت آنها در سوره اعراف آمده است) نابود نشده بلکه ماندگار خواهد بود. به این امت خیر کثیر یعنی حکمت قرآن داده شده است.در سوره اعراف به قرآن با کلمه "نور" خطاب شده است.

 

دشمنان ظاهر بین از پسر نداشتن پیامبر اسلام دچار توهم شده اند و به او توهین میکنند.رسول الله بجای داشتن پسر قرآن هدایت کننده جاوید دارد.در سوره اعراف به تقسیم شدن امت موسی به 12 قوم که منبعث از 12 فرزند یعقوب هستند نیز اشاره میشود. تقارن موضوعات پسر دار بودن یا نبودن . از میان آنها یک امت وجود دارد که به امر الهی هدایت میکند...

-----------------------------------

سوره 11 از اول قرآن یعنی سوره هود با سوره 104 یعنی سوره همزه  از سمت چپ در مفهوم سرزنش و تحقیر و  استهزاء مومنین در زمان تمام انبیاء توسط کافرین مشترک هستند:

 

فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ مَا نَرَئكَ إِلَّا بَشَرًا مِّثْلَنَا وَ مَا نَرَئكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِىَ الرَّأْىِ وَ مَا نَرَى‏ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلِ  بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ(27) هود

 

در مقابل مومنین به صبر و استقامت امر شده اند. کافرین باید منتظر قیام مظلومین و یا عذاب الهی باشند.

-----------------------------------

سوره 13 از اول قرآن یعنی سوره رعد با سوره 102 یعنی سوره تکاثر از سمت چپ در قطع متجاورات مشترکند.قطعات کشت و زرع مجاور هم که با اینکه از آب واحدی تغذیه میشوند دارای میوه و ثمرات مختلف هستند.شبیه به آن قبور در کنار هم می باشد که افراد با پیشینه مختلف در کنار هم دفن شده اند.باید رویت این قبور درسی باشد برای کنار هم دیدن و مانع نبودن بر آبیاری شدن تمام انسانهای مجاور. انباشتن و تکاثر مانع از تعذیه ضعیفان نشود. اغنیاء مسئول نعمات هستند:

 

 ثُمَّ لَتُسَْلُنَّ يَوْمَئذٍ عَنِ النَّعِيمِ(8) التکاثر

-----------------------------------

سوره 17 از اول قرآن یعنی سوره الاسراء با سوره 98 یعنی سوره بینه در شبیه بهم بودن گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.دو گانه دیدن در هر دو سوره موج میزند.خیر البریه و شر البریه از سوره بینه مشابهت های لازم را با دوگانه های سوره الاسراء دارد.اشارات به اعجاز قرآن در هر دو سوره وجود دارد:

 

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيراً (88) الاسراء

 

رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُواْ صحُُفًا مُّطَهَّرَةً(2) فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ(3) البینه

-----------------------------------

سوره 19 از اول قرآن یعنی سوره مریم با سوره 96 سوره العلق متناظر است.در هر دو سوره ملائک بهمراه روح مربوطه از نزدیک با وجود پاکیزه ارنباط برقرار میکنند و به او پیام میدهند و...

-----------------------------------

سوره 23 از اول قرآن یعنی سوره مومنون  با سوره 92 یعنی سوره اللیل مشابهت دارد.سعی و تلاش و سبقت در امر خیر در هر دو وجود دارد:

 

أُوْلَئكَ يُسَارِعُونَ فىِ الخَْيرَْاتِ وَ هُمْ لهََا سَابِقُونَ(61) المومنون

 

إِنَّ سَعْيَكمُ‏ْ لَشَتىَ‏(4)  فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى‏ وَ اتَّقَى‏(5) اللیل

 

مومنین و مومنات اعم از انبیاء و رسل برای رضای خداوند و فقط به دستور او عمل میکنند نه رضایت کسی دیگر.

-----------------------------------

 

سوره 29 از اول قرآن یعنی سوره العنکبوت  با سوره 86 یعنی سوره الطارق مشابهت دارد.آیا بین سعی و مجاهدت در شناخت خدا و فهمیدن دستورات او در این دنیا با اعلام اینکه بر هر نفسی نگهبانی است که تمام اعمال او را ثبت و ضبط می کند (ذخیره سازی اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری) و در روز قیامت تمام اسرار آشکار میشود و دیگر کسی نیرویی از خود و کمکی از دیگران نخواهد داشت رابطه و شباهتی هست؟ قول خداوند هزل نیست قول محکم و فرقان است.سخن او نجات مومنین است و مانند خانه کافرین سست و لانه عنکبوتی نیست.

-----------------------------------

سوره 31 از اول قرآن یعنی سوره لقمان  با سوره 84 یعنی سوره الانشقاق مشابهت دارد.سعی و تلاش در هر اندازه و برای همه نتیجه خواهد داشت.آن سعی و تلاش ها و اعمال (اطلاعات ذخیره شده) از دل زمین و آسمان کاملا تغییر یافته بیرون خواهد ریخت. نفس پاکیزه در پیکری کامل (همچون اول خلقت) با سرور و شادی و نفس آلوده در پیکری ناقص در عذاب جهنم پدیدار خواهند شد.

-----------------------------------

سوره 37 از اول قرآن یعنی سوره الصافات  با سوره 78 یعنی سوره النیا مشابهت دارد.اشاره به ملائکه صف زننده و آماده به اجرای دستورات الهی و جلوگیرنده هر شیطان در هر دو سوره وجود دارد:

 

وَ الصَّفَّاتِ صَفًّا(1)  فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا(2)  فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا(3)  الصافات

 

يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (38) النبا

-----------------------------------

سوره 41 از اول قرآن یعنی سوره فصلت  با سوره 74 یعنی سوره المدثر مشابهت دارد.قرآن تفصیل داده شده چارچوب تعیین شده الهی است.تفصیل چارچوب تحکیم شده در لیله القدر لیله مبارکه انجام شده است و نزول تدریجی توسط سفره برره بعدا رخ داده است.

 

در این بسط دادن رموز و قواعدی وجود دارد.اشاره به تسعه عشر در سوره المدثر در مقابل ادعای کافرین مبنی بر بشری بودن قرآن اشاره به آن رموز نیست؟ عدد نوزده در شمارش آیات و سور نقش زیادی دارد.فهمیدن این اشارات در عصر حاضر توسط افرادی همچون دکتر رشاد خلیفه و دیگران رخ داده است.فهم دقیق نقش و ارتباط عدد نوزده با عدد آیات و سور (شامل فهم دقیق استثنائات) شاید امکان نداشته باشد ولی همین مقدار نیز زیبا و ایمان افزاست و شایسته پیگیری و دقت بیشتر است.

-----------------------------------

سوره 43 از اول قرآن یعنی سوره الزخرف  با سوره 72 یعنی سوره الجن مشابهت دارد.از جنیان خوب آنهایی هستند که ابراهیم را از آتش نجات دادند یا در آوردن معجزات موسی شرکت داشته اند و جنیان بد همان شیاطین رانده شده و از نظر انسان پنهان شده هستند کسانی هستند که :

 

وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (36) الزخرف

 

اصرار بر گناهان و اجتناب از دستورات خداوند از خصوصیات افرادی است که دیگر کاملا در دام شیطان گرفتارند. شیطان میخواهد انسان نیز مانند او به عقیده خود وبینش خود اطمینان داشته باشد و تسلیم فرمان خداوند نباشد.

-----------------------------------

سوره 47 از اول قرآن یعنی سوره محمد  با سوره 68 یعنی سوره القلم مشابهت دارد.امر به نوشتن قرآن راهی برای حفظ آنست.تلاش مفرط برای از حفظ خواندن آن و تکرار زیاد لازم نیست.مبادا مورد تمسخر دیگران قرار بگیریم. کسانی که از نزول قرآن کراهت داشته اند و دارند در ظاهر خواهان نزول سوره ای بوده اند ولی وقتی نازل میشود و در آن به چیزی مخالف هوای نفس آنها مثل قتال امر میفرماید کراهت داشتن آنها آشکار میشود.رابطه محمد رسول الله و قرآن و قلم اظهر من الشمس است.

-----------------------------------

سوره 53 از اول قرآن یعنی سوره النجم  با سوره 62 یعنی سوره الجمعه مشابهت دارد.امر به سعی و تلاش برای ذکر خداوند در ایامی که بجهت فرهنگ اجتماعی پتانسیل دنیا دوستی بیشتری دارند.نمونه کوچکی نیست.

 

 وَ أَن لَّيْسَ لِلْانسَانِ إِلَّا مَا سَعَى‏(39) النجم

 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ

 

كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (9) الجمعه

                                                                                                                                                                                      صفحه اول